Edukacja pozainstytucjonalna w dziedzinie tańca w roku 2012

Tradycyjnie już na szeroką skalę odbywały się w ciągu całego 2012 roku warsztaty i szkolenia skierowane zarówno do amatorów (głównie podczas festiwali), jak i profesjonalnych tancerzy, chcących podnieść swoje umiejętności zawodowe.

Zajęcia z różnych technik współczesnych odbyły się w ramach Konferencji Tańca Współczesnego w Bytomiu i 19. Międzynarodowych Warsztatów Tańca Współczesnego w Poznaniu. Lądeckie Lato Baletowe w swojej ofercie miało warsztaty od tańca klasycznego po flamenco, Kielecki Teatr Tańca organizował natomiast lekcje tańca jazzowego.

Cykliczne warsztaty z improwizacji prowadziła m.in. Ilona Trybuła w Warszawie czy Michał Ratajski w Łodzi. W Krakowie i w Warszawie organizowane były przez Małgorzatę Haduch zajęcia według technik Davida Zambrano Flying Low&Passing Through. Również w Warszawie cykliczne zajęcia z butoh prowadziła Aleksandra Capiga-Łochowicz.

Warto także zauważyć rosnącą popularność programów edukacyjnych skierowanych do dzieci i młodzieży. Projekty z tej dziedziny prowadziły zarówno instytucje (IMiT – kolejna edycja „Myśli w ruchu”, Teatr Wielki – Opera Narodowa – spektakl w wykonaniu dzieci i młodzieży Alicja w Krainie Czarów w choreografii Jacka Tyskiego, Teatr Wielki w Poznaniu – spektakle i spotkania edukacyjne dla szkół z regionu, Śląski Teatr Tańca, Lubelski Teatr Tańca), jak i środowiska organizacji pozarządowych (wspomniany cykl Starego Browaru, Fundacja Ciało/Umysł – warsztaty „Multimedia i taniec” dla młodzieży licealnej, Podlaskie Stowarzyszenie Tańca – „Więcej niż Tańczące Parabole – młodzież w teatrze tańca”).

Propozycją dla zajmujących się folklorem były zorganizowane w lipcu w Koszęcinie przez Zespół Pieśni i Tańca „Śląsk” Warsztaty Polskich Tańców Ludowych i Narodowych, a także działalność Matecznika Mazowsze, oferującego lekcje tańców narodowych, czy też cały cykl dla najmłodszych – „Mazowsze Dzieciom”.

W ofercie skierowanej wyłącznie do zawodowych choreografów i tancerzy na szeroką skalę działalność edukacyjną prowadził Stary Browar/Nowy Taniec, przeprowadzając kolejną edycję Alternatywnej Akademii Tańca. Odbyły się ponadto warsztaty oraz otwarte wykłady w ramach europejskiego programu SPAZIO, m.in. master class z Leszkiem Bzdylem.

Całoroczną działalność rezydencyjną i edukacyjną prowadziła także Fundacja „Burdąg”, zapraszając nauczycieli z kraju i zagranicy.

Stabilizującą się formułą kształcenia młodych choreografów stały się już warsztaty w ramach działalności zespołów – Polskiego Teatru Tańca, przy którym działa Atelier PTT oraz Polskiego Baletu Narodowego, który daje swoim tancerzom szansę na spróbowanie pracy choreografa w ramach corocznego cyklu „Kreacji Choreograficznych”.

 Joanna Szymajda Taniec,
w: Muzyka polska 2012. Raport roczny [nieopubl.]

 
 
 
powrót

Ten serwis wykorzystuje pliki cookies

Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celu świadczenia usług i w celach statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce, w jej ustawieniach. Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies, kliknij „Zamknij”. Jeżeli nie wyrażasz zgody – zmień ustawienia swojej przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce cookies

Zamknij