Prace magisterskie obronione w 2014 roku (wykaz)
Wykaz prac magisterskich z zakresu muzykologii, teorii muzyki i edukacji muzycznej, obronionych w 2014 roku (w kolejności alfabetycznej):
AKADEMIA MUZYCZNA IM. FELIKSA NOWOWIEJSKIEGO W BYDGOSZCZY
Teoria muzyki
- Ewa Katarzyna Szałach: III Kwartet smyczkowy Szymona Laksa. Konstrukcja, estetyka, symbolika. Promotor: dr Violetta Przech, prof. AM
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
- Agnieszka Joanna Berka: Rola i zadania dyrygenta w kształtowaniu nowego amatorskiego zespołu chóralnego. Promotor: dr. hab. Monika Wilkiewicz, prof. AM
- Hongyu Bu: Analiza programu nauczania muzyki w klasach I–III ogólnokształcącej szkoły podstawowej w Chinach. Promotor: dr Ewelina Boesche-Kopczyńska
- Łukasz Paweł Hermanowicz: Działalność Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w latach 2003–2014. Promotor: prof. Janusz Stanecki
- Jing Jiao: Charakterystyka edukacji muzycznej w gimnazjum ogólnokształcącym w Chinach i w Polsce. Promotor: dr Ewelina Boesche-Kopczyńska
- Elżbieta Anna Kalinowska: Piosenka w polskim filmie okresu międzywojennego. Promotor: prof. Andrzej Zubek
- Joanna Kałas: Problemy wykonawcze w cyklu utworów Antiphonae Pawła Łukaszewskiego. Promotor: prof. Krzysztof Szydzisz
- Patrycja Daria Kuś: Inspiracje muzyką żydowską wśród wybranych wykonawców polskiej sceny jazzowej i rozrywkowej. Promotor: dr hab. Piotr Salaber, prof. AM
- Anna Maria Martko: Działalność edukacyjna Filharmonii Pomorskiej imienia Ignacego Jana Paderewskiego w latach 2008–2013 i jej rola w edukacji dzieci przedszkolnych w województwie kujawsko-pomorskim. Promotor: mgr Anna Merder
- Jakub Tomasz Mówka: Inscenizacja Kabaretu Starszych Panów w Teatrze Dramatycznym. Promotor: dr hab. Piotr Salaber, prof. AM
AKADEMIA MUZYCZNA IM. IGNACEGO JANA PADEREWSKIEGO W POZNANIU
Teoria muzyki
- Olga Pospieszny: Transmedializacja muzyki – Słopiewnie Karola Szymanowskiego w wizualizacji Oko i ucho Franciszki i Stefana Themersonów. Promotor: dr hab. Hanna Kostrzewska, prof. AM
- Joanna Mężydło: Koncert na fortepian i orkiestrę Witolda Lutosławskiego. Tradycja i współczesność. Promotor: dr Janina Tatarska, prof. AM
- Martyna Miętkiewicz: Możliwość zastosowania metody rytmiki w pracy z osobami cierpiącymi na zaburzenia otępienne. Promotor: dr Małgorzata Sierszeńska-Leraczyk
- Sylwia Kuczyńska: Performans dla dzieci jako sztuka doświadczania współczesnego świata. Promotor: dr Janina Tatarska, prof. AM
- Magdalena Piotrowska: Topika tradycji narodowych w Sinfonii sacra i Sinfonii votiva Andrzeja Panufnika. Promotor: dr Janina Tatarska, prof. AM
- Oktawia Prokurat: Mistycyzm w twórczości Giji Kanczelego na przykładzie V Symfonii. Promotor: dr hab. Zbigniew Kozub, prof. AM
- Anna Strojna: Umuzykalnienie niemowląt i małych dzieci według teorii uczenia się muzyki Edwina Eliasa Gordona. Promotor: dr Agnieszka Chenczke-Orłowska
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
- Kinga Dakus: Wychowawcze funkcje lekcji muzyki w szkole podstawowej. Promotor: dr Małgorzata Okupnik
- Milena Gorzelańczyk: Metody aktywne na zajęciach muzycznych z dziećmi w klasach I–III szkoły podstawowej. Promotor: dr Teresa Śnitko
- Damian Kacner: Folklor i jego wykorzystanie na lekcjach muzyki w klasach IV–VI szkoły podstawowej. Promotor: dr Małgorzata Okupnik
- Damian Myśliński: Muzyka jako czynnik wspomagający naukę matematyki. Promotor: dr hab. Stanisław Dylak, prof. UAM
- Laura Stieler: Dysleksja u dzieci uzdolnionych muzycznie. Promotor: dr Małgorzata Sierszeńska-Leraczyk
- Anna Walus: Forma ruchu z muzyką w klasach I–III ogólnokształcących szkół podstawowych. Promotor: dr Teresa Śnitko
- Anna Urbaniak: Cechy nauczyciela muzyki na przykładzie II etapu edukacyjnego. Promotor: dr Teresa Śnitko
AKADEMIA MUZYCZNA IM. KAROLA LIPIŃSKIEGO WE WROCŁAWIU
Teoria muzyki
- Beniamin Głuszek: Retoryczna teoria formy w muzyce w oparciu o „ogólną teorię systemów”. Promotor: dr Andrzej Wolański
- Anna Krzanowska-Słatyńska: Andrzej Krzanowski. Katalog tematyczny dzieł i bibliografia. Promotor: prof. dr hab. Anna Granat-Janki
- Anna Mbayo: Historia i charakterystyka muzyki gospel z uwzględnieniem twórczości wrocławskich kompozytorów. Promotor: dr hab. Andrzej Tuchowski, prof. wizyt.
- Maria Pawlikowska: Kwintet fortepianowy Alfreda Schnittkego jako wyraz osobistych przeżyć i doświadczeń kompozytora. Promotor: prof. dr hab. Anna Granat-Janki
- Zofia Stochła: Koncepcja nauczania kształcenia słuchu i rozwijania wyobraźni muzycznej według Michała Moca. Promotor: dr Aleksandra Pijarowska
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
- Estera Gąsowska: Autorski program pracy z dziecięcym zespołem liturgicznym jako przykładowa metoda stymulowania rozwoju psychofizycznego dziecka. Promotor: prof. dr hab. Marta Kierska-Witczak, prof. nadzw.
- Tomasz Gładysz: Działalność Chóru Kameralnego Politechniki Wrocławskiej „Consonanza” w latach 2006–2012. Promotor: dr Iwona Polak
- Joanna Janas: Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy. Promotor: prof. dr hab. Jolanta Szybalska-Matczak, prof. nadzw.
- Natalia Magnucka: Formowanie postaw rodzicielskich wobec edukacji muzycznej dzieci. Promotor: dr Małgorzata Podzielny
- Dorota Nowacka: Wpływ regionalnych tradycji muzycznych na umuzykalnianie dzieci i młodzieży z terenów wiejskich w powiecie opolskim. Promotor: dr hab. Agnieszka Franków-Żelazny
- Sara Pradella: Działalność Zespołu Muzyki Dawnej „Carmen Alacre” w latach 2005–2013. Promotor: dr Iwona Polak
- Daria Stachowicz: Sposoby doskonalenia indywidualnej emisji głosu w zespole wokalnym. Promotor: dr Iwona Polak
- Anna Szczędzina: Wybrane problemy warsztatowe w pracy z chórem akademickim i sposoby ich rozwiązywania. Promotor: dr Małgorzata Podzielny
- Arkadiusz Wiertelak: Problematyka prowadzenia chóru parafialnego na wybranych przykładach. Promotor: prof. dr hab. Marta Kierska-Witczak, prof. nadzw.
AKADEMIA MUZYCZNA IM. GRAŻYNY I KIEJSTUTA BACEWICZÓW W ŁODZI
Wydział kompozycji, teorii muzyki, dyrygentury, rytmiki i edukacji muzycznej
- Michał Jan Barański: Rozśpiewanie jako element kształcenia wokalnego zespołu na przykładzie Chóru Teatru Wielkiego w Łodzi i Chóru Uniwersytetu Medycznego w Łodzi. Promotor: prof. Anna Domańska
- Miłosz Piotr Bazelak: Rekonstrukcje X Symfonii Gustawa Mahlera: aspekty stylistyczne i estetyczne. Promotor: prof. dr hab. Ryszard Daniel Golianek
- Ewelina Czerniawska: Budowanie prawidłowych relacji społecznych w wybranej grupie rówieśniczej podczas zajęć rytmiki z elementami arteterapii. Promotor: dr hab. Ewa Wojtyga (opiekun merytoryczny), mgr Hanna Jastrzębska-Czella
- Agnieszka Jaszczuk: Muzyka jako czynnik wspomagający wszechstronny rozwój dziecka w wieku przedszkolnym. Promotor: dr Stella Kaczmarek
- Maciej Kabza: Analiza kompozycji BNW na głos, gitarę elektryczną, chór i orkiestrę. Promotor: dr hab. Krzysztof Grzeszczak, prof. Zygmunt Krauze
- Paulina Kilanowska: Rozwijanie osobowości człowieka poprzez zadania kreatywne w oparciu o metodę Emila Jaques-Dalcroze’a. Promotor: kw. II st. E. Aleksandrowicz, prof. AM
- Anna Marta Kołodziejska: Wpływ elementów dzieła plastycznego na tworzenie i komponowanie ruchu w zadaniach z zakresu improwizacji. Promotor: kw. II st. Elżbieta Aleksandrowicz, prof. AM
- Joanna Kruszyńska: Krzysztof Grzeszczak – Ex Libro Psalmorum I–IV: związki słowa i muzyki. Promotor: dr Dawid Ber
- Mariusz Lewy: Minimalizm w muzyce chóralnej na przykładzie wybranych kompozycji przełomu XX i XXI wieku. Promotor: dr Dawid Ber
- Marcin Loga: Cykl Cztery obrazy na orkiestrę symfoniczną. Promotor: prof. Sławomir Kaczorowski
- Aleksandra Łabęcka: Rola świetlicy socjoterapeutycznej w rozwoju muzycznym dzieci i młodzieży na podstawie badań przeprowadzonych w Świetlicy Socjoterapeutycznej przy ul. Księży Młyn 1 w Łodzi. Promotor: dr Ewa Kumik
- Adrian Łęczycki: Analiza utworu 2 Songs. Promotor: dr Artur Zagajewski
- Magdalena Myjak: Wizerunek muzyków w ocenie środowiska muzycznego i pozamuzycznego. Promotor: dr Grażyna Poraj
- Jakub Neske: Przedmiotowe uwarunkowania preferencji muzycznych. Promotor: dr hab. Grażyna Poraj, prof. wiz. AM
- Joanna Nowak: Aspiracje życiowe absolwentów szkoły muzycznej: na podstawie badań przeprowadzonych wśród uczniów oraz absolwentów Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi. Promotor: dr Ewa Kumik
- Katarzyna Agata Pietras: Działalność Młodzieżowego Międzyszkolnego Chóru Żeńskiego Iuvenales Cantores Lodzienses. Promotor: dr hab. Barbara Sobolczyk
- Justyna Popławska: Rytmika z elementami profilaktyki logopedycznej. Promotor: dr hab. Ewa Wojtyga, prof. AM
- Joanna Skoblewska: Twórczość Anatola Liadowa w kontekście tradycji muzyki rosyjskiej XIX wieku. Promotor: prof. dr hab. Ryszard Daniel Golianek
- Magdalena Swat: Znaczenie metody Emila Jaques-Dalcroze’a w nauce czytania i pisania dzieci cierpiących na dysleksję. Promotor: dr Ewa Kumik
- Maria Sznyk: Metoda Emila Jaques-Dalcroze’a sposobem przełamywania barier psychicznych: na podstawie doświadczeń studentów i absolwentów Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Promotor: kw. II st. Elżbieta Aleksandrowicz
- Agnieszka Zembrzuska: Procesy tworzenia wypowiedzi ruchowych w zadaniach improwizacji na zajęciach rytmiki w szkole muzycznej II stopnia. Promotor: kw. II st. Elżbieta Aleksandrowicz, prof. AM
AKADEMIA MUZYCZNA IM. KAROLA SZYMANOWSKIEGO W KATOWICACH
Teoria muzyki
- Agnieszka Bagińska: Neobarokowa twórczość instrumentalna Bolesława Szabelskiego. Promotor: dr Wojciech Stępień
- Dorota Pieniążek: Związki muzyki i liczby w refleksji kompozytorskiej. Przegląd stanowisk w muzyce XX i XXI wieku. Promotor: dr Magdalena Stochniol
- Natalia Świtała: Muzyka i słowo w twórczości Jerzego Wasowskiego. Wybrane przykłady piosenek do tekstów Jeremiego Przybory. Promotor: st. wykł. Aleksandra Bilińska-Słomkowska
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
- Agnieszka Błaszczyk: Bajka jako sposób nauczania muzyki. Promotor: dr hab. Anna Waluga, prof. AM
- Paulina Rusnok: Działalność Chóru Bieszczadzkiego – zarys monograficzny. Promotor: dr Maria Piotrowska-Bogalecka
- Anna Velasquez-Wawrzyszko: Śpiewnik Pielgrzyma: historia – analiza zawartości – recepcja. Promotor: dr Maria Piotrowska-Bogalecka
- Bartosz Zygmunt: Organizacja i metody pracy z zespołem amatorskim na przykładzie „Chóru Ośrodka Liturgicznego Ruchu Światło-Życie” oraz „Chóru Wyższego Śląskiego Seminarium Duchownego”. Glissando i kolor jako autorskie narzędzia dyrygenta. Promotor: prof. Krystyna Krzyżanowska-Łoboda
AKADEMIA MUZYCZNA IM. STANISŁAWA MONIUSZKI W GDAŃSKU
Teoria muzyki
- Izabela Głowienka: Stanisław Popiel – życie i twórczość. Promotor: prof. dr hab. Marek Podhajski
- Małgorzata Sobieraj: Balthasar Johann Erben (1626–1686). Twórczość kompozytorska na tle muzyki II połowy siedemnastowiecznego Gdańska. Promotor: dr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM
- Renata Szczepańska: Antoni Poszowski – życie i twórczość. Promotor: prof. dr hab. Marek Podhajski
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
- Karolina Adamiak-Pruś: Analiza porównawcza stylów wykonawczych na podstawie wybranego repertuaru zespołów „The Manhattan Transfer” i „The King’s Singers”. Promotor: dr Małgorzata Kuchtyk
- Dorota Babińska: Działalność męskiego chóru kościelnego im. Serca Jezusowego przy parafii p.w. św. Mateusza w Starogardzie Gdańskim w latach 1925–1976 oraz działalność dyrygencka i organistowska Dominika Kłosa. Promotor: dr hab. Maciej Babnis
- Agnieszka Birecka: Zajęcia umuzykalniające dla dzieci w wieku od pół roku do dwóch lat jako proces wspierający ogólny rozwój dziecka. Promotor: dr Marzena Kamińska
- Izabela Bliźniewska: Wykorzystanie muzyki i tańców renesansowych na zajęciach rytmiki w szkole muzycznej II stopnia. Promotor: dr Marzena Kamińska
- Tomasz Chyła: Działalność artystyczna Chóru Mieszanego „Pięciolinia” z Linii w latach 2002–2014. Promotor: prof. dr hab. Marek Rocławski
- Mengjing Hu: Analiza utworów Nostalgia wędrowca oraz Tęcza po deszczu na chór mieszany i fortepian Lu Zaiyi w kontekście ekspresji oraz zagadnień emisyjno-dyrygenckich. Promotor: dr Michał Kozorys
- Anna Kozakiewicz: Rozwijanie kreatywności i umiejętności improwizacji u dzieci w kl. I–III Szkoły Muzycznej I st. w Chojnicach. Promotor: dr hab. Anna Galikowska-Gajewska
- Paulina Kropidłowska: Kultura muzyczna Lipusza w zarysie. Promotor: dr Michał Kierzkowski
- Joanna Lachowska: Emocje, motywacje i relacje społeczne chórzysty w zespole amatorskim i profesjonalnym. Analiza porównawcza. Promotor: dr Michał Kierzkowski
- Magda Marcinkowska: Wprowadzenie wybranych wartości i grup rytmicznych w klasach I–III szkoły muzycznej I st. na podstawie autorskich bajek i piosenek. Promotor: dr Marzena Kamińska
- Anna Rocławska: Kształtowanie i rozwijanie tradycji śpiewaczych wśród dzieci na przykładzie działalności Chóru PSM I st. im. Fryderyka Chopina w Wejherowie. Promotor: dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska
- Monika Rutkowska: Repertuar musicalowy i klasyczny a muzykoterapeutyczny wpływ na krótkotrwałą zmianę zachowania dzieci z autyzmem. Promotor: dr Michał Kierzkowski
- Szymon Sutor: Historia i działalność Żeńskiego Chóru Kameralnego I LO w Kościerzynie w latach 1985–2010. Promotor: dr hab. Marcin Tomczak, prof. AM
- Monika Tarasiuk: Rola autorskiego programu Emocje w obiektywie a zmiana postrzegania emocji w muzyce u dzieci w wieku wczesnoszkolnym w szkole podstawowej. Promotor: dr Michał Kierzkowski
- Mateusz Trepkowski: Analiza formalna i problemy wykonawcze Pieśni Maryjnych na chór mieszany a cappella op. 54 Henryka Mikołaja Góreckiego. Promotor: prof. dr hab. Marek Rocławski
- Maciej Wojtkiewicz: Założenia a realizacja podstawy programowej przedmiotu muzyka w gimnazjum. [Praca bez udziału promotora]
- Yawei Zhang: Możliwości i sposoby rozwijania edukacji chóralnej w Chinach. Promotor: dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska
AKADEMIA MUZYCZNA W KRAKOWIE
Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej
- Marta Barańska: Funkcja dydaktyczno-artystyczna podręcznika L. Florek, I. Tomery-Chmiel i T. Stachak „Nasza muzyka”. Promotor: dr Andrzej Wilk
- Kamila Bembenek: Przedmioty teoretyczno-muzyczne w szkole muzycznej I stopnia w kontekście zmian w szkolnictwie artystycznym. Promotor: dr Andrzej Wilk
- Oliwia Bentkowska: Działalność chórów amatorskich Tarnogórskiego Centrum Kultury w Tarnowskich Górach w latach 1997–2014. Promotor: dr hab. Włodzimierz Siedlik
- Agnieszka Bodniak: Gospel jako szczególny rodzaj aktywności muzycznej młodzieży. Promotor: dr Andrzej Wilk
- Magdalena Chruścińska: Muzyka do wybranych spektakli w Teatrze im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem. Promotor: prof. Marta Wierzbieniec
- Giuseppe Gimelli: Funkcja chóru w operze G. Verdiego La Traviata. Promotor: dr Renata Borowiecka
- Aleksandra Gołąb: Muzyczne audycje radiowe w nauczaniu zintegrowanym. Promotor: dr Anna Kalarus
- Monika Grochal: Analiza działalności ISME ze szczególnym uwzględnieniem propozycji edukacyjnej w zakresie rytmiki. Promotor: dr Anna Kalarus
- Paweł Harańczyk: Współczesny obraz życia kulturalnego w Tuchowie. Promotor: prof.dr Jerzy Kurcz
- Ewa Izdebska: Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Ignacego Jana Paderewskiego w Piotrkowie Trybunalskim – jej wpływ na rozwój kulturalny miasta. Promotor: prof.dr hab. Marta Wierzbieniec
- Paulina Karp: Gorlickie konfrontacje akordeonowe i ich znaczenie w rozwoju życia kulturalnego miasta. Promotor: prof. Marta Wierzbieniec
- Maria Komenda: Proces twórczości muzycznej uczniów w szkole ogólnokształcącej. Wartości dydaktyczno-wychowawcze. Promotor: dr Andrzej Wilk
- Marta Krawczyk: Rola społeczno-kulturalna chóru amatorskiego na przykładzie młodzieżowego chóru mieszanego „Campanella” II Liceum Ogólnokształcącego im. Marii Konopnickiej w Radomiu. Promotor: dr Małgorzata Sternal
- Joanna Kurek: Działalność edukacyjno-muzyczna „Kreatywki”. Promotor: prof.dr Jerzy Kurcz
- Iwona Kuza: Znaczenie muzyki ludowej w edukacji muzycznej dzieci na podstawie badań w szkole muzycznej I stopnia. Promotor: dr Anna Kalarus
- Justyna Kwarcińska: Mikropolifonia György Ligetiego na przykładzie Lux aeterna – problemy interpretacyjne w utworze. Promotor: dr hab. Robert Tyrała
- Katsiaryna Lasitsa: Relacje słowno-muzyczne w kompozycji Sofii Gubaiduliny Hommage à Marina Tsvetaeva. Promotor: prof. Stanisław Krawczyński
- Paulina Majda: Edukacja muzyczna dzieci i młodzieży w środowisku wielkomiejskim na przykładzie Szkoły Podstawowej nr 1 im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Promotor: dr Andrzej Wilk
- Dawid Makosz: Cykl Antiphonae Pawła Łukaszewskiego. Wybrane związki słowno-muzyczne na przykładzie O Sapientia – próba interpretacji. Promotor: dr Monika Płachta
- Małgorzata Marchwiana: Taniec i ruch jako sposób aktywizacji dzieci i młodzieży ze środowisk zagrożonych. Promotor: dr Anna Kalarus
- Łucja Nowak: Missa Brevis Krzysztofa Pendereckiego. Próba analizy i interpretacji. Promotor: dr Regina Chłopicka
- Adriana Olszówka: Współczesna kultura muzyczna Tarnowa. Promotor: prof.dr Jerzy Kurcz
- Agnieszka Pamuła: Tarnowska Orkiestra Kameralna – dzieje, recepcja, perspektywy. Promotor: dr hab. Włodzimierz Siedlik
- Anna Piwowar: Piosenki Witolda Lutosławskiego w procesie kształcenia muzycznego uczniów szkoły muzycznej I stopnia. Promotor: dr Andrzej Wilk
- Beata Radecka: Znaczenie zajęć umuzykalniających w przedszkolu. Promotor: prof.dr Jerzy Kurcz
- Karolina Sokołowska: Wykorzystanie elementów rytmiki dalcroze’owskiej w poprawie sprawności motoryczno-ruchowej i intelektualnej seniorów. Promotor: dr Anna Kalarus
- Paulina Wójcik: Szkoła wokalna jako nowa propozycja edukacji muzycznej dzieci i młodzieży. Promotor: dr Andrzej Wilk